#2 Noud en de stomme Kubbkezen!

In deze blog lees je over Noud, de Kubbkezen-oefening van de Butskees-methode, van Bangkees naar Butskees en omgaan met verlies.

Tip: verf je bestaande Kubbs-spel in de kleuren van de Kezen

“Zet hem op, zet hem op… ‘, schreeuwen twee jongens (7 en 9 jaar) naar hun teamgenoot.

Op een veld staan twee teams tegen elkaar te strijden om de Kubbkezen bij elkaar om te gooien. Beide teams hebben vier blokjes omgegooid en hoeven nog maar één blokje om te gooien.

‘Evi je kan het!’.

Evi (12 jaar) haalt een keer diep adem en gooit met trillende handen de stok tegen de laatste Kubbkees aan. Daarna klinkt er een hard geschreeuw en roept iemand: ‘Lekker Evi, ik wist dat je het kon. Nu mag jij de koningkubb omgooien’.

Evi kijkt verbaasd wat er allemaal gebeurd, maar gooit haar stok ook nog tegen de Koningkubb aan. Haar teamgenoten staan te springen en rennen hun overwinningsrondje over het hele veld. Een van de jongens riep tegen Nou ‘jij bent de loser’.

Noud, een jongen uit het andere team is wat minder enthousiast over de winst van het andere team. Hij pakt de kubbkezen en gooit ze hard op de grond, daarna loopt hij scheldend met een boos gezicht weg: ‘Stomme Kubbkezen!’

Welke Kees was jij?

Tijd voor pauze om wat te gaan drinken. De emoties zijn inmiddels wat gezakt. We raakten in gesprek over de verschillende kezen. Ik vroeg aan hen welke Kees ze zich voelde tijdens het spel. Evi voelde zich Bangkees. Een stemmetje in haar hoofd zei elke keer tegen haar dat ze het niet kon. Ze vond het erg fijn dat haar teamgenoten haar aanmoedigden, daardoor verdween Bangkees naar de achtergrond en kwam ook af en toe Butskees tevoorschijn.

Haar Butskees gooide zelfs de laatste stok. Evi vertelde dat ze zich zo goed voelde, dat ze het gewoon deed zonder er bij na te denken. Dit voelde heel fijn benoemde ze.

Noud blijft tijdens het gesprek stil. Op de vraag in welke Kees hij zich herkende, trok hij zijn schouders op en zei dat hij dit niet wist. Een ander riep dat hij Booskees was. Even herhaalde ik wat ik de kinderen eerder had uitgelegd:

Iedere Kees heeft…

  1. … een gedachte
  2. … een gevoel
  3. … een wens
  4. … iets nodig (behoefte).

Nadat we kort spraken over wat er gebeurde, vroeg ik Noud wat hij op dat moment (toen de tegenpartij won) graag zou willen. Noud wilde graag dat de tegenpartij hem geen loser noemde. Knap van Noud. Hij wist te benoemen wat zijn behoefte was! We spraken over hoe dit voor elkaar zou kunnen krijgen.

Oplossingen bedenken

Met wat hulp kwam hij tot de conclusie dat het gooien van de blokjes op de grond en scheldend weglopen niet de oplossing was. Hij kwam met de oplossing om te zeggen tegen de kinderen dat ze moeten stoppen met het zeggen van het woord loser omdat hij dit niet fijn vindt. De kinderen vroegen wanneer we het spel nog een keer gingen spelen. ‘Volgende week’ antwoordde ik glimlachend. ‘Een mooi moment om jullie nieuwe eigen tips tijdens Kubbkezen toe te kunnen toepassen’, dacht ik. 

Oefening #5 Kubbkezen

Ik gebruik de Kubbkezen-oefening uit het Totaalpakket graag in de behandeling, omdat kinderen op een ervaringsgerichte manier leren omgaan met hun emoties. Ik beschreef hier één moment tijdens een groepsbehandeling, maar ook thuis, op school of tijdens een individuele behandeling is het spel goed te gebruiken. Het spel is met verschillende doelen en in meerdere varianten te spelen. Ook nieuwsgierig geworden naar het spel Kubbkezen? In het Totaalpakket wordt beschreven hoe het spel werkt, voor welke doelen je het spel kunt gebruiken en welke verschillende varianten er zijn.

Vragen naar aanleiding van blog #2 over de Kubbkezen?

Iedere maand zal ik een praktijkvoorbeeld met je delen. Ben jij net als ik, ook nieuwsgierig geworden? Neem dan eens een kijkje op de website www.butskees.nl en schaf de Starterskit aan om lekker aan de slag te gaan. Maar pas op: de Butskees-methode werkt aanstekelijk!

Blogkees
Blogkees Lisanne Baelde

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.