#10 Ik wil naar papa en mama… (Heimwee)

Sofie is een 6-jarig meisje uit Utrecht dat bij haar tante in Friesland is gaan logeren. Op de tweede dag heeft Sofie last gekregen van heimwee.

‘Sofie, pak jij nog even de mixer?

Sofie logeert deze week bij haar tante en ze maken samen beslag voor de pannenkoeken. Ze komt stoer met de mixer naar haar tante toe en doet de stekker in het stopcontact. Als ze de mixer aanzet vliegen de spetters op haar gezicht en de muren. Even is het helemaal stil, maar daarna lachen ze erg hard om wat er net gebeurd is. Nadat alles opgeruimd is en zij hun buik vol hebben met de pannenkoeken, doen zij nog een spelletje.

Dan is het tijd om te slapen.

Sofie en haar tante lezen een boekje, ze geven elkaar een dikke knuffel en vervolgens gaat haar tante naar beneden.

Even later komt Sofie helemaal overstuur naar beneden. Al snikkend roept Sofie:

‘Ik wil naar huis! Ik wil naar papa en mama!’

De tranen rollen over haar wangen. Ze haalt snel en hoog adem. Haar tante herkent Sipkees en neemt Sofie op schoot voor een stevige knuffel.

‘Och lieverd, ik zie dat je verdrietig bent en dat je graag naar huis wilt naar je vader en moeder’.

Tante wiegt Sofie heen en weer. Tante kalmeert Sofie met haar eigen rustige ademhaling en het strelen over haar rug. Na een paar minuten wordt het snikken van Sofie rustiger.

Sofie en tante raken in gesprek.

Snikkend vertelt Sofie dat ze haar moeder mist. Tante vraagt Sofie wat ze het allerliefste zou willen. Sofie vertelt dat ze naar mama toe wilt. Tante vertelt dat het nu niet lukt om terug naar huis te gaan. Tante woont in Friesland en het wordt al donker.

‘Misschien kunnen we met papa en mama beeldbellen’, zegt tante.

Sofie knikt instemmend. Sofie ziet haar moeder en begint opnieuw te snikken. ‘Mama ik wil naar huis’. ‘Ah lieverd,’ klinkt het door de telefoon. ‘Ik zie dat je helemaal verdrietig bent, je mist papa en mama. Maar vertel eens, wat heb jij eigenlijk allemaal gedaan vandaag?’. Met deze afleidingsvraag veranderen de tranen steeds meer in een glimlach. Sofie vertelt wat zij die middag gedaan hebben. ‘Volgens mij heb jij een hele leuke tijd bij tante,’ zegt moeder. Sofie knikt. ‘En wat ga je morgen doen’? Met deze perspectiefvraag richt zij zich op leuke momenten in de toekomst.

Over twee dagen kom ik je ophalen in de ochtend. Het zou jammer zijn als je deze twee leuke dagen met tante gaat missen als je naar huis gaat. Is het een idee om elke dag voordat je naar bed gaat even met elkaar te bellen’. Met deze oplossing kan Sofie wel instemmen. Sofie knikt en daarna volgt er een diepe zucht van opluchting. Moeder vult nog aan: ‘Als je mij mist, hoef je alleen maar in je hartje te kijken, daar ben ik altijd. Slaap lekker schatje en tot morgen’.

Heimwee

Heimwee is een sterk gevoel dat naar bovenkomt als we iets of iemand missen. Het komt voornamelijk voor als je op een onbekende plaats bent. Je verlangt heel sterk terug naar een vertrouwd persoon of vertrouwde omgeving. Daarmee zou je kunnen zeggen dat heimwee behoort tot een verlieservaring (rouw). Heimwee kan ontstaan als je je alleen voelt. In het geval van Sofie lag ze alleen in bed en was dit het moment dat haar deed terugdenken (trigger) aan thuis. Sofie voelde zich alleen en raakte overspoeld door haar gevoelens. Wat tante mooi deed is dat zij Sofie eerst kalmeerde en haar erkenning gaf voor de gevoelens die ze ervaarde. De angstige gevoelens die Sofie ervaart (hoe groot of klein jij ze zelf ook vindt) zijn namelijk altijd goede redenen om heimwee te hebben.

“De ander heeft altijd gelijk”, is één van de vier stoelpoten van de Butskees-methode®. Met de Butskees-methode ga je ervan uit dat ander mag voelen wat hij voelt, vinden wat hij vindt en denken wat hij denkt. Je kan gewoonweg niet iemand zijn gevoel, mening, droom, fantasie, wens gaan ontkennen. Nooit. Punt. Ook benieuwd naar de andere stoelpoten? Neem dan eens een kijkje in het Butskees-Basisboek of klik hier.

Sofie kwam langzaam van haar spanningsberg naar beneden. Nu was Sofie pas in staat om een gesprek aan te gaan. Tante vroeg naar haar behoefte en samen kwamen ze tot een oplossing. Het bellen van haar moeder zorgde ervoor dat Sofie van haar spanningsberg naar beneden kon gaan. Daarna werd benoemd wanneer ze naar huis ging en hoe ze aan haar behoefte konden blijven voldoen. Ook lukte het moeder om Sofie weer los te laten. Kinderen voelen en weten heel goed of jij je kind kan missen. Onderzoek bij jezelf als ouder of je je kind durft los te laten, kan hierin dus erg waardevol zijn.

Sofie leerde verder dat gevoelens van heimwee er mogen zijn en ze leerde omgaan met haar gevoelens van heimwee. Maar in zekere zin ook gevoelens van rouw (het missen van een persoon die er op dat moment niet is). Het was voor Sofie geen leuke ervaring die avond, maar wel een waardevolle ervaring voor de toekomst. Sofie heeft geleerd dat ze met haar steunbronnen kan praten over wat haar verdrietig maakt. En dat haar steunbronnen haar kunnen kalmeren en kunnen meedenken. Haar basisvertrouwen in zichzelf en in de ander is wordt daarmee versterkt. Sofie heeft de ervaring gehad, dat praten hielp om haar spanning te laten zakken.

En als iets werkt, zijn we sneller geneigd om dit een volgende keer opnieuw te doen.

Denk jij nu…’prachtig verhaal, maar zo werkt dit bij mijn kind niet!’ Dan willen wij je graag nog een laatste tip cadeau doen. In het Butskees-basisboek lees je alles over het ontdekken van de binnenwereld van je kind. Ook bij heimwee is het erg zinvol om te ontdekken waar je kind bang voor is, en vooral ook, wanneer je kind ergens niet bang voor is. Vergroot het geluksgevoel van je kind en vraag naar die éne uitzondering. Dit kan je doen met behulp van onze contextkaarten. Contextkaart nummer 3 en 24 van de Butskees-methode geven een mooie opening om hierover in gesprek te gaan.

 Stel bijvoorbeeld de volgende vragen:

  • Welke kleur zou de Kees op deze afbeelding krijgen?
  • En welke kleur zou de Kees krijgen als die op vakantie/ bij oma is?
  • Wanneer is deze Kees een Butskees? En wanneer nog meer?b
  • Waar is Butskees dan? En wat zorgt ervoor dat Butskees dan zo lekker in zijn vel zit?
  • Wat doet Butskees dan op zo’n moment, waardoor die een Butskees blijft?
  • Stel de Kees op dit plaatje is een Bangkees of een Sipkees….wat kan die Kees dan doen om weer een Butskees te worden?

Vragen naar aanleiding van Blog #8 ‘Ik wil naar papa en mama’ of over het werkmateriaal? Stuur dan een mail naar info@butskees.nl of weet ons te vinden via social media.

En nu…

Ben jij nou nog op zoek naar meer achtergrondinformatie over de Butskees-methode? Schaf dan het Butskees-Basisboek aan of neem deel aan de introductietraining. In het boek en tijdens de training word je meegenomen in het ontstaan van de methodiek en leer je a.d.h.v. praktijkvoorbeelden waar, wanneer en hoe de methodiek ingezet kan worden. Wil je juist meer oefenen met de methodiek en handvatten krijgen om de Kezen te introduceren bij je kind, leerling of cliënt? Neem dan deel aan de Butskees-verdiepingstraining. In 4 dagdelen ga je intensief aan de slag met het toepassen van de Butskees-methode a.d.h.v. jouw praktijkvraagstuk. Onderdelen zoals prikkelverwerking, de spanningsberg en het brein en een tal aan gesprekstechnieken komen voorbij. Jouw persoonlijke ontwikkeling vormt de rode draad voor deze 4 dagen, want hoe kan je iemand het beste begeleiden in het ontdekken en reguleren van zijn/haar binnenwereld? Juist! Door zicht te hebben op die van jezelf! Geen idee waar je moet beginnen? Geen probleem, wij helpen je graag op weg. Stuur een mailtje naar info@butskees.nl, dan spreken we elkaar snel! Veel Butskees-plezier!


Iedere maand deel ik een praktijkvoorbeeld met je. Neem dan eens een kijkje op homepage van deze website www.butskees.nl voor meer informatie en schaf leuk werk- en spelmateriaal aan; ga bijvoorbeeld lekker aan de slag met de Starterskit! Maar pas op: de Butskees-methode werkt aanstekelijk!

Blogkees
Blogkees Lisanne Baelde

Een reactie plaatsen