Als naar school gaan niet vanzelfsprekend is. Als je na Corona ineens weer naar school moet, kan dat heel beangstigend zijn. Alle Kezen passeren de revue. Hoe ga je daar eigenlijk mee om, als je kind niet meer naar school wil? Veerkracht trainen met de Butskees-methode.
De afgelopen twee jaar hebben we te maken gehad met de Corona-pandemie. Deze tijd heeft gezorgd voor onrust binnen veel gezinnen. Ieder had op zijn eigen manier te maken met beperkingen en deze tijd deed bij iedereen op zijn manier een beroep op zijn veerkracht.
‘’Veerkracht is het vermogen om te herstellen van stress en tegenslag. Als er iets naars of verdrietigs gebeurt, kun je je knap beroerd voelen. Dat is normaal. Sterker nog: het voelen en accepteren van je emoties is het begin van een veerkrachtige reactie. Na verloop van tijd veer je vanuit die stress of dat verdriet, beetje bij beetje, weer terug naar je gewone zelf. Of misschien zelfs naar je betere zelf’’.
Als het niet vanzelf gaat
Twee jaar later zijn we blij dat we weer naar de winkels kunnen, op vakantie kunnen gaan en dat we weer naar school kunnen. Er zijn mensen die hun dagelijkse leven direct weer oppakken, maar je ziet ook mensen die na de periode moeite hebben om het dagelijks leven weer op te pakken.
Ook bij kinderen en jongeren zien we dit ook terug. Bij ons in de praktijk zien we veel jeugdigen waarbij het nog niet lukt om naar school te gaan. Jeugdigen die nu ze weer naar school mogen, het niet voor elkaar krijgen om uit bed te komen, naar school te fietsen, de les te volgen, huiswerk te maken, sociaal te zijn met vrienden en docenten en in hun vrije tijd ontspannende activiteiten te ondernemen. Bij iedereen heeft een ingrijpende gebeurtenis impact. Maar de één weet zich staande te houden en de ander blijft er last van houden.
Waarom stort de een in terwijl de ander overeind blijft?
Er zijn verschillende factoren die hier invloed op hebben. Veerkracht is een combinatie van individuele en omgevingsfactoren. Het ene kind is bijvoorbeeld prikkelgevoeliger. Werkblad #33 Mijn prikkelverwerking geeft inzicht in de prikkelverwerking van het kind.
Anderen hebben meer moeite met het (h)erkennen en reguleren van spanning. Dit zijn voorbeelden van individuele factoren. Je zou het kunnen zien als karaktereigenschappen.
Ook het mentaliserend vermogen van ouders verschilt en hoe bijvoorbeeld de school is omgegaan met de coronaperiode. Mogelijk heeft je kind veel wisselingen van leerkrachten gehad. Dit zijn voorbeelden van omgevingsfactoren.
Mentaliserend vermogen:
Het vermogen om je eigen gedrag en dat van anderen te begrijpen als voorkomend uit gevoelens, wensen en bedoelingen.
Trainen maar!
Gelukkig is veerkracht niet een vaststaand iets. Veerkracht is te trainen en de Butskees-methode helpt je daarbij. Het inzetten van de methode bevorderd de emotionele veerkracht. Het geeft inzicht in welke individuele en omgevingsfactoren er bij het kind zijn en handvatten hoe je iets kan verbeteren.
Uitleg #7 De behoefte-emmers helpt ouders te kijken naar de behoeftes van het kind en deze te vertalen in eenvoudige Kezentaal. Een taal die iedereen kan leren!
In het Butskees-Basisboek worden technieken beschreven hoe je in gesprek kan gaan met je kind om zo je mentaliserend vermogen te vergroten.
Maar wat als de veerkracht zo laag is geworden en je niet meer naar school wil? Als de spanning zo hoog oploopt, dat Pniekees steeds maar weer ten tonele verschijnt?
Ontmoet Sanne – 8 jaar en angst voor school
Sanne is een 8-jarig meisje. Sanne is sensitief in het waarnemen van geluid en de dingen die ze ziet. Daarnaast houdt Sanne er niet van als dingen anders verlopen dan dat zij in haar hoofd had. Nu Sanne weer naar school moet, is zij niet meer gewend dat er zoveel prikkels op haar afkomen. Thuis was alles veel rustiger.
Ook zijn er nog steeds veel wisselingen van leerkrachten, omdat Corona toch nog heerst. Dit zorgt ervoor dat Sanne veel spanning ervaart. Haar Bangkees is bang dat Pniekees weer komt.
Sanne wordt Sipkees en huilt bij haar moeder. Op sommige dagen is de spanning zo hoog dat paniekkees ontstaat en ze alleen nog maar kan vluchten uit de situatie. Sanne gaat naar huis en wil niet meer naar school.
Door met Sanne te kijken naar haar wensen en behoeften, hebben we manieren gevonden waarop het lukt om toch naar school kan gaan.
Accepteer dat de Kezen er zijn en erken ze.
Sanne haar Kezen zijn niet weg, die neemt zij gewoon mee naar school. Bangkees wil het liefst onder de jassen kruipen. Booskees schreeuwt tegen mama dat ze niet wil.
Maar Sanne, haar ouders én de leerkracht hebben een manier gevonden om met haar Kezen om te gaan. Bangkees krijgt vooraf uitleg wat zij kan verwachten op de dag en wie er voor de klas staat. Booskees krijgt erkenning: ‘ik zie dat je niet naar school wil, Sanne, je wil het liefst thuis blijven, bij mama, waar het stil en rustig is’. Sanne voelt zich gezien en erkent, kan steeds sneller benoemen welke Kees ze is en wat ze nodig heeft. Zo komt ze steeds sneller weer van de spanningsberg naar beneden. En na een aantal weken komt ze trots thuis en vertelt over hoe leuk het was op school. Ze was een Bangkees geworden, maar had zelf een oplossing ingezet!
Sanne is een Veerkees geworden.
En nu…
Ben jij nou nog op zoek naar meer achtergrondinformatie over de Butskees-methode? Schaf dan het Butskees-Basisboek aan of neem deel aan de introductietraining. In het boek en tijdens de training word je meegenomen in het ontstaan van de methodiek en leer je a.d.h.v. praktijkvoorbeelden waar, wanneer en hoe de methodiek ingezet kan worden. Wil je juist meer oefenen met de methodiek en handvatten krijgen om de Kezen te introduceren bij je kind, leerling of cliënt? Neem dan deel aan de Butskees-verdiepingstraining. In 4 dagdelen ga je intensief aan de slag met het toepassen van de Butskees-methode a.d.h.v. jouw praktijkvraagstuk. Onderdelen zoals prikkelverwerking, de spanningsberg en het brein en een tal aan gesprekstechnieken komen voorbij. Jouw persoonlijke ontwikkeling vormt de rode draad voor deze 4 dagen, want hoe kan je iemand het beste begeleiden in het ontdekken en reguleren van zijn/haar binnenwereld? Juist! Door zicht te hebben op die van jezelf! Geen idee waar je moet beginnen? Geen probleem, wij helpen je graag op weg. Stuur een mailtje naar info@butskees.nl, dan spreken we elkaar snel! Veel Butskees-plezier!
Iedere maand deel ik een praktijkvoorbeeld met je. Neem dan eens een kijkje op homepage van deze website www.butskees.nl voor meer informatie en schaf leuk werk- en spelmateriaal aan; ga bijvoorbeeld lekker aan de slag met de Starterskit! Maar pas op: de Butskees-methode werkt aanstekelijk!